Käytämme evästeitä verkkosivullamme parantaaksemme kävijöidemme käyttökokemusta. Käyttämällä verkkosivustoltamme hyväksyt evästeidemme käytön tietosuojakäytännön mukaisesti. Lue lisää

Close

Ikääntyneiden ravitsemus

Ikääntyneet tarvitsevat vähemmän energiaa kuin nuoret, mutta he tarvitsevat vähintään yhtä paljon ravintoaineita eli aminohappoja, vitamiineja ja kivennäisaineita. Pienempi energiantarve johtuu osaksi perusaineenvaihdunnan hidastumisesta vanhemmiten ja osaksi liikkumisen vähentymisestä. Vaikka annosten ei tarvitse olla yhtä suuria kuin aikaisemmin, ravinnontarve pysyy ikäihmisellä samana tai jopa aikaisempaa suurempana. Iäkkään ihmisen elimistö ei pysty hyödyntämään ravintoaineita yhtä hyvin kuin nuorena. Esimerkiksi proteiinin hyödyntämiseen vaikuttavat hormonit reagoivat hitaammin ja jotkut vitamiinit eivät imeydy suolistosta yhtä hyvin kuin aikaisemmin. Kun ikää tulee, on siis erityisen tärkeää syödä ravintorikasta ja tasapainoista ruokaa.

Elimistön vitamiinien ja kivennäisaineiden tarve

Hauraan, vajaaravitun ikäihmisen riski sairastua on kohonnut, minkä lisäksi hän vastaa huonommin lääkehoitoon. Proteiini on välttämätön lihasten rakennusaine. Monet ikääntyneet kärsivät sairauksista ja tulehduksista, joiden seurauksena lihasmassa vähenee. Ikääntyneiden tulee siksi saada aikaisempaa enemmän proteiinia, etenkin kun heidän elimistönsä ei enää pysty hyödyntämään sitä yhtä hyvin kuin nuorempana. Vitamiinien ja kivennäisaineiden saanti on tärkeää, jotta keho pysyy terveenä ja vahvana. Iän myötä elimistömme ei pysty käyttämään elintärkeitä vitamiineja yhtä hyvin hyväkseen. Monet ikäihmiset kärsivät esimerkiksi B12-vitamiinin puutteesta. Se on välttämätön vitamiini hermoston toiminnalle ja punaisten verisolujen tuotannolle. Monilla on puutetta myös D-vitamiinista, jota tarvitaan kalsiumin imeytymiseen ja luukadon ehkäisyyn. D-vitamiinin vaikutuksesta myös vastustuskykyyn ja mielialaan on saatu viitteitä. Paras D-vitamiinin lähde on aurinko. Kun iho ikääntyy, sen kyky muodostaa D-vitamiinia heikkenee merkittävästi. Lisäksi pimeät vuodenajat pitävät monet iäkkäät sisätiloissa. Ikääntyneiden D-vitamiinin puute on Suomessa yleistä.
Hauraudesta kärsivällä on hyvä olla muutama kilo ylipainoa. Se antaa massaa ja vakautta tukirangalle.
Sara Ask, ravitsemusterapeutti

7 yleisintä syytä ikääntyneiden vajaaravitsemukseen.

Ikääntyneiden vajaaravitsemuksessa kyse ei ole köyhyydestä tai ruoan puutteesta toisin kuin maailman nälkäkatastrofeissa. Kyse on pikemminkin olosuhteista, jotka johtavat ikääntyneiden liian vähäiseen ravinnonsaantiin. Ohessa tavallisimpia syitä ikääntyneiden vajaaravitsemukseen.
Sairaus
Haurauden riski lisääntyy, jos ikääntyneellä on yksi tai useampi sairaus. Riskiä lisäävät myös tupakointi, alipainoisuus ja masennus. Hauraus ja toimintakyvyn heikkeneminen eivät kuulu väistämättä ikääntymiseen vaan ne ovat asioita, joille voi tehdä jotain. Haurautta voidaan hoitaa ja toimintakykyä saada palautumaan harjoittelulla ja tasapainoisella ruokavaliolla, johon kuuluu riittävästi proteiinia ja energiaa. Negatiivinen kierre pitää katkaista ajoissa. Vaikka annosten ei tarvitse olla yhtä suuria kuin aikaisemmin, ravinnontarve pysyy samana tai jopa lisääntyy aikaisemmasta. Iäkkään ihmisen elimistö ei pysty hyödyntämään ravintoaineita yhtä hyvin kuin nuoren. Esimerkiksi proteiinin hyödyntämiseen vaikuttavat hormonit reagoivat hitaammin ja jotkut vitamiinit eivät imeydy suolistosta yhtä hyvin kuin aikaisemmin. Kun ikää tulee, on siis erityisen tärkeää syödä ravintorikasta ja tasapainoista ruokaa.
Paikallaan oleminen
Tähän voi olla monta syytä kuten keliolot tai esimerkiksi portaat. Vähäinen liikkuminen voi heikentää ikääntyneen ruokahalua.
Hampaiden heikko kunto
Ikääntyneen saattaa olla vaikea pureskella proteiinipitoista ruokaa kuten lihaa ja kanaa.
Suru
Ruoka ja ilo kuuluvat yleensä yhteen. Ruoka voi helposti jäädä laittamatta, jos menettää elämänkumppaninsa ja joutuu valmistamaan ruoan vain itselleen.
Lääkitys
Jotkut lääkkeet voivat vaikuttaa makuaistiin tai vaikeuttaa nielemistä. Tilanne voi olla niin paha, että ikääntynyt jättää mieluummin syömättä.
Liian vähän tai vääränlaista ruokaa
Joskus voi olla vaikea tietää, millaista ravintoa tosiasiassa saa. Miten on vihannesten, hedelmien ja proteiinin saannin laita?
Makuaisti muuttuu
Kuulon ja näön lisäksi muutkin aistit heikkenevät ikääntyessä. Muutoksia tapahtuu myös makuhermoissa, minkä vuoksi makuaistimukset voivat heiketä tai muuttua erilaisiksi. Ruoka, joka maistui ennen hyvältä, ei välttämättä enää maistu.

Kuulostaako tutulta?

Tuntuuko sinusta, että ravitsemuksen tarkistaminen parantaisi sinun tai jonkun läheisesi hyvinvointia? Saat lisää tietoa ja opastusta apteekistasi tai lääkäriltäsi.