Käytämme evästeitä verkkosivullamme parantaaksemme kävijöidemme käyttökokemusta. Käyttämällä verkkosivustoltamme hyväksyt evästeidemme käytön tietosuojakäytännön mukaisesti. Lue lisää

Close

Liikkuminen ja hyvinvointi

Uupumus, vähäinen liikunta, tahaton laihtuminen ja heikkous eli ne seikat, joita kutsumme ikääntymiseen liittyvän haurauden tunnusmerkeiksi, voivat johtua osittain siitä, että elimistö saa liian vähän ravintoa. Mutta jaksamiseen voi vaikuttaa myös muilla tavoin, ja voimansa sekä elämänkipinänsä voi saada takaisin. Yhä useammat tutkimukset osoittavat, että fyysisellä harjoittelulla voi rakentaa lihaksia ja kuntoa myös iäkkäänä. Kohtuullisella harjoittelulla voi olla terveyttä edistävä vaikutus.

Harjoittelu voi olla monenlaista

Koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa fyysistä harjoittelua. Liikkuminen ja lihasharjoittelu lisäävät yleistä vanhusten hyvinvointia ja vähentävät monien sairauksien riskiä. Harjoitella voi monella tavalla. Puolen tunnin kävely muutaman kerran viikossa omaan tahtiin vahvistaa kehoa, kohentaa kuntoa, parantaa tasapainoa ja kasvattaa ruokahalua. Lisäksi jäsenet vetreytyvät ja verenkierto paranee, mikä saa olon tuntumaan paremmalta. Jos ulkona ei ole kävelysää tai vointi estää ulosmenon, on parempi liikkua sisällä omassa kodissaan kuin luopua kokonaan liikkumisesta. Matot ja kaikki muu, johon voi kompastua, pitää kuitenkin muistaa siirtää syrjään. On terveydelle hyväksi olla joka päivä hetki ulkona päivän- tai auringonvalossa. Auringonvalon vaikutuksesta elimistön D-vitamiinipitoisuus nousee. D-vitamiini parantaa hyvinvointia ja edistää kalsiumin imeytymistä, mikä puolestaan ehkäisee luukatoa. Kun ikää tulee, on tärkeää käyttää aivojaan. Ristisanatehtävät, sudokut, palapelit, kirjat ja lehdet pitävät aivot kunnossa. Myös muiden ihmisten tapaaminen ja osallistuminen sosiaalisiin tapahtumiin pitävät aivojen toiminnan käynnissä. Jos ei itse jaksa puhua, voi kuunnella muiden keskustelua.
Ei pidä tuntea huonoa omaatuntoa siitä, että suo itselleen silloin tällöin pullan kahvin kanssa. Pullassa on kalsiumia ja muita ravintoaineita.
Sara Ask, ravitsemusterapeutti

Kuulostaako tutulta?

Tuntuuko sinusta, että ravitsemuksen tarkistaminen parantaisi sinun tai jonkun läheisesi hyvinvointia? Saat lisää tietoa ja opastusta apteekistasi tai lääkäriltäsi.